sunnuntai 18. syyskuuta 2016

Rio de Janeiro

Täällä taas!

Palasimme viikko sitten sunnuntain ja maanantain välisenä yönä Brasiliasta takaisin. Tulin heti samana päivänä Suomeen saavuttuamme kipeäksi, joten vietin viimeisen lomaviikkoni kotona sohvan pohjalla flunssassa. No parempi näin, kuin että olisin sairastunut matkalla.

Nyt tulisi jonkun verran matkakuvia, jotka joudun jakamaan kahteen osaan + kolmanteen vielä ostokset mitä tuli sieltä shoppailtua :D

Ensimmäinen lentomme Helsinkiin lähti aamulla klo 6, joten heräsimme joskus puoli 4 aamulla. Olimme nukkuneet vain 4-5 tuntia, koska jouduimme illalla murtautumaan toiseen matkalaukkuumme, jonka numeroyhdistelmä ei toiminut, vaikka se oli oikein. Onneksi siinä oli paikka myös tavalliselle lukolle.
Helsingissä piti tehdä aika nopea vaihto seuraavaan koneeseen, joka matkasi Lontooseen. Tähän asti lennot oli kestäneet noin 4 tuntia. Briteissä Heathrown lentokentällä aikaa oli muutama tunti ja söimme siellä hieman jotain ja etsimme oikean lähtöterminaalin. Se paikka on valtava, enkä olisi varmaan yksin siellä pärjännyt ja löytänyt lennolle ajoissa.

Seuraava lento oli todella puuduttavan pitkä, 11 tuntia kohti Rio de Janeiroa. Lentokoneessa oli omat pikku ruudut edessä olevissa tuoleissa, joista pystyi katsomaan leffoja ja sarjoja. Minun keskittyminen ei kuitenkaan kauaa riittänyt yhteen leffaan, kun niissä ei ollut välttämättä edes englanniksi tekstityksiä. Viimeiset 4 pitkää tuntia kärsin pahasta matkapahoinvoinnista, josta osan ajasta sain onneksi nukuttua. Jäi toinen ruokakin syömättä koneessa, kun ruuan hajukin sai minut voimaan pahoin. Jalat ja polvet oli ihan turvoksissa ja kipeät siitä pitkästä istumisesta. Huh!

Tämä näky oli todella lohduttava, kun tiesi lentokoneen pian laskeutuvan. Rio ohoi!
Ensimmäiset päivät meni minulta palautuessa matkasta, sillä en pystynyt syömään paljoa mitään. Aloin helposti voimaan pahoin syömisen jälkeen. Onneksi se meni parissa päivässä ohitse ja pystyin sen jälkeen nauttimaan hyvästä ruuasta, lomasta ja lämmöstä! Meille sattui hyvät "talvi" kelit siellä, vettä satoi vain muutamana päivänä ja lämpöä oli joka päivä 20-34 astetta.

Majoituimme Hudin perheen kotona, jossa hänen äitinsä ja veljensä asuivat. Meidän huoneessa odotti paljon karkkia ja sipsejä, sekä jääkaapissa oli kylmää limpparia ja muuta juotavaa. Ensimmäisenä aamuna oli ihana avata verhot, kun ulkona oli kaunis, lämmin päivä ja aurinko paistoi sisäpihalle. Yläkerran huoneemme vieressä oli aurinkoterassi, jossa nautiskelin riippumatossa lämpimästä päivästä ja kylmästä Guarana limpparista. Oikeasti aurinko häikäisi niin kirkkaasti, etten voinut avata silmiä kuvanotto hetkellä. :D
Minulla oli jonkunlainen käsitys millaista Brasiliassa on, mutta yllätyin silti siitä, miten kaunista, lämmintä ja vehreää siellä on siihen vuodenaikaan nähden. Luonto siellä on aivan uskomatonta ja onneksi sitä on säilytetty ihan kaupunkien lähellä mm. luonnonpuisto alueina.
Otin oman järkkärin matkalle mukaan, mutta kaikkialla sitä ei olisi uskaltanut mukana kantaa. Ainoastaan turvallisilla, valvotuilla alueilla uskalsin ottaa rennommin kuvia. Oltiin aika super varovaisia ainakin alussa ja jätettiin välillä kaikki arvokas pois matkasta.

Mitään ei onneksi sattunut eikä meiltä varastettu, joten rauhallisesti meni reissu! Oli paljon nähtävää ja koettavaa ja oltiin aina ihan rättiväsyneitä illasta ja nukahdettiin samantien sänkyyn. Minulla oli se hyvä etu, että oli paikallisia taustatukena ja tiesivät mitkä on kivoja paikkoja ja minne kannattaa mennä.
Rio on värikäs kaupunki! Minusta oli ihana nähdä noita vanhoja taloja ja uudempiakin, jotka oli maalattu niin värikkäästi. Toiset oli ihan turkooseja ja jotkut niin pinkkejä ja hempeitä vaaleanpunaisia, kuin voi vaan olla. Katutaidetta oli paljon ja siitä esimerkkinä kerkesin auton kyydistä yhdestä upeasta ottaa kuvan. Oli siellä toisaalta tehty myös hirveitä töherryksiäkin rakennuksiin ja niitäkin oli paljon.

Vaikka Brasiliassa on paljon upeita juttuja, niin on sielltä myös paljon sellaista, mitä ei toivoisi olevan. Tuloerot on suuret ja ihmiset voi olla hyvinkin rikkaita tai edes hyvätuloisia ja toisilla taas ei ole mitään. Siellä näkee aivan todella paljon kodittomia ja köyhiä, jopa lapsia, jotka ovat joka päivä kadun varressa yrittämässä myydä pähkinöitä tai muuta syötävää ja juotavaa. Toiset lapset yrittivät ansaita tempuillaan rahaa liikenteen seassa esim. jongleeraamalla palloja. Ja ne samat lapset saattoivat olla siellä koko päivän. Surullista katsottavaa.
Taidetta Rion keskustassa: "Escadaria Selarón"-portaat. Jos portaiden alkuperä kiinnostaa, lue lisää täältä. Tämän lähempänä favelaa (nimitys slummialueelle) ei käyty ja parempi niin.

Lisää kuvia ja juttua matkasta tulee seuraavissa postauksissa! :)