perjantai 11. maaliskuuta 2016

Juki tuli taloon

Olen julkaissut viime viikkoina vain aiemmin valmiiksi kirjoittamiani postauksia. Välillä ideoita on niin paljon, että kirjoitan ne jo valmiiksi ja julkaisen silloin, kun on muita kiireitä, eikä ehdi kirjoittamaan. Tälläkertaa kiireiden syynä on ollut se, että meille kotiutui Juki saumuri <3

Monen vuoden pohdinnan ja empimisen jälkeen päätin vihdoinkin ostaa itselleni oman saumurin. Valmistuin 2010 pukuompelijaksi ja valmistujaislahjaksi saamani rahat oli tarkoitus sijoittaa saumuriin, mutta koska olin pitkään työttömänä, niin ne rahat menivät puhtaasti ruokaan ja muuhun elämiseen. Kunnolliset saumurit maksavat jotain 500-800€ ja myyjä sanoi suoraan, ettei aio huonoa minulle myydäkään. Minulla ei ole kovinkaan paljoa saumureista kokemusta ja niiden säädöstä sekä sielunelämästä, joka on välillä ihan oma tarinansa... Pienen alun ihmettelyn ja ohjekirjan selaamisen jälkeen kaikki on sujunut todella hyvin, eikä se lankojenkaan vaihtaminen tuota enää hikikarpaloita otsalle. 

Ensimmäinen projekti oli punainen tyllihame, johon minulla oli kankaat valmiiksi kotona. Kankaina käytin pallokuvioista puuvillaa, helma on organzaa ja alushame satiinia. Tuo organza-kangas on kyllä melkoisen mielenkiintoista leikata ja ommella, ei ollut mikään helpoin homma pitkän ompelutauon jälkeen!
Vanhempieni kaappien kätköissä oli metrikaupalla keltaista, puuvillaista "lakanakangasta" ja kysyin äidiltäni voinko saada kankaan käyttööni ommeltavaksi. Näin jo heti mielessäni kelta-mustan kellomekon tai hameen ja sain ottaa kankaan mukaani, kun sitä ei kukaan muukaan tarvinnut. Tätä kangasta on oikeasti varmaan 10 metriä! Kangas on alunperin vuosia sitten edesmenneen isän sedän vaimon ostama, mutta sen alkuperää en tarkemmin tiedä. Tämä on ollut luultavasti vuosikymmeniä kaapissa odottamassa käyttöään.
Sen viikonlopun jälkeen menin heti kauppaan ostamaan kankaita ja ompelutarvikkeita. Ostin hameeseen vähän pehmeää keltaista tylliä ja satiinikankaan alushameeksi, sillä tuo puuvillakangas on melko läpikuultavaa yksistään. Hameen vyötäröllä on kuminauha, joten vyötäröllä on hieman joustovaraa (huom. lihomisvaraa :D) ja lisäksi pukemista helpottamaan takana on musta vetoketju. Minulla oli lyhyt pätkä leveää, mustaa pitsiä, jolle en ollut aiemmin keksinyt käyttöä. Nyt leikkasin pitsin puoliksi, joten sain siitä kaksi kapeampaa pitsisuikaletta ja ompelin ne hameen vyötärölle. Hameen hinnaksi tuli lopulta 12,80€

Tässä hyvä vinkki muille ompelijoille! Mustan nauhan leikkasin itse kankaasta ja saumuroin todella kapealla ompeleella reunat siistiksi. Nauhat voi ommella suoraan yhteen, tai saumakohdat voi kohdistaa vaikka esim. hameen sivusaumoihin. Nauhat on yleensä aika kalliita, joten tämä tuli paljon halvemmaksi!

Muutakin olen ehtinyt jo ommella, mutta jätetään jotain vähän myöhemmäksikin! ;)

2 kommenttia:

  1. Ooh, miten ihania vaatteita olet ommellut! Olen niin kateellinen ihmisille, jotka osaavat ommella, kun itseltä ei sitä taitoa löydy ollenkaan. Olin puukäsitöissä ala-asteella (ja niissäkin huono) ja yläasteella ei sitten ollut kuin yksi kurssi ompelua, ei innostanut, koska olin ompelussa aika huono. Nykyään olisi tosi kiva jos osaisi ommella, mutta pitäisi varmaan mennä ihan ompelukurssille että oppisi ompelemaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Itsekään en osannut ennen ommella, kunnes kävin 3 vuoden koulutuksen siihen. Nykyään tuntuu, että kaipaisi jossain kaavojen tekemisessä ja ompelussakin välillä apua, kun ei meinaa taito riittää kaikkeen. Olen miettinyt, että voisin mennä jonnekin kurssille missä saisi opastusta ompeluun lisää.

      Poista